Mitä voin tehdä?

Mikäli sait kiristyskirjeen, tulee sinun punnita vaihtoehdot itse oman tilanteesi mukaan. Ilmiön luonteesta johtuen on mm. seuraavanlaista toimintamallia tuotu esiin:

1. Tietoisuuden lisääminen. Kirjoittaa asiasta somessa yksityisesti, kertoo kaverille, naapurille, työkaverille jne., jottei tämä säikähdä kirjeen saatuaan.

2. Passiivinen vastarinta.
Kirjeen saatuaan ei ota yhteyttä kirjeen lähettäjään, ei maksa, mutta säilöö kirjeen varmaan talteen.

3. Omien tietojen tarkistaminen.
Tilaa omat tietonsa markkinaoikeudesta ja saatuaan ne, on yhteydessä operaattoriinsa, onko tämä luovuttanut kaikki kirjeessä mainitut tiedot. Jos valitusaikaa on vielä jäljellä, vaatii operaattoriaan valittamaan tietojenluovutuksesta korkeimpaan oikeuteen. Tähän asti kirjeen lähettäjällä ei ole mitään tietoa sinun toiminnastasi, joten vaaraa paljastumiselle ja silmätikuksi joutumiselle ei ole. Jos kuitenkin suivaannut niin, kun huomaat kuinka heppoisin tiedoin yhteystietosi on luovutettu yksityisyydensuojasi unohtaen, siirry seuraavaan vaiheeseen.

4. Aktiivinen vastarinta. Kiistä kirjallisesti kirjeenlähettäjälle ja tee samalla henkilörekisterin tarkistuspyyntö, jossa on merkittynä kaikki sinua koskevat havainnot. Tätä ei ainakaan Hedman Partners tee vedoten rikostutkintaan, jolloin voit kannella asiasta tietosuojavaltuutetulle. Sitten voit tehdä rikosilmoituksen petoksen yrityksestä, kantelun oikeuskanslerille sekä Hedman Partnersin että MAO:n toiminnasta, jonka lisäksi yhteydenotot OKM:n Anna Vuopalaan, omaan kansanedustajaansa ja kaikkiin muihin tahoihin, jotka voivat asiaan vaikuttaa.

Viime kädessä olet kuitenkin itse vastuussa siitä, miten päätät toimia asian kanssa. Maksamalla kuitenkin tuet tätä massapostitusilmiötä.